T-magasinet-liten.png

10 tips for å gjøre det bedre på Facebook

Er du usikker på hvordan du skal drifte Facebook-siden? Vi har samlet 10 "do´s and dont´s" du bør lese om du har ansvaret for en side.

1. Ikke legg ut på “måfå” – Finn ut hva du egentlig vil si

Vær relevant for de som følger deg, de er interessert i det du driver med. Klarer du å være relevant og samtidig gi noe av nytte engasjerer du bedre. Vil du ha svar på noe? Still et spørsmål. Vil du at folk skal videre til nettsiden din? Legg ved link og skriv “klikk her”. Med andre ord, bruk et aktivt språk. Snakker du om andre i innlegget ditt? Tagg dem.

2. Ikke vær ukritisk til gammelt innhold – Rydd på siden din

Gammelt innhold er ikke relevant for kundene dine. Slett tidsbegrensede innlegg når de ikke lenger er aktuelle. Det kan oppfattes som støy, og det liker vi ikke bruke tid på.

3. Ikke la likes ligge å late seg – inviter heller disse til å like siden din

Inviter alle vennene dine, og venners venner der igjen. Alle som trykker liker eller kommenterer innleggene dine, bør få en forespørsel om å like siden din. Da bygger du sakte men sikkert opp en skare med gode ambassadører som du kan nå når du vil, helt gratis. Jo flere som følger deg, jo flere ser det du legger ut.

Les også hvordan du kan bruke disse i markedsføringen din.

4. Ikke vær treig! Svar kjapt istedenfor. Det er superduper service.

På facebook lever man i nuet. Svarer du to dager etter etter at noen har tatt kontakt med deg, vil det gjerne gi et bilde av hvordan servicen er på generelt grunnlag. Svar kjapt, og det oppleves som super service.

5. Ikke ignorer negative kommentarer – Gi heller et bunnsolid og saklig svar

Dette kan være litt vanskelig. Nesten alle kommentarer og reaksjoner vil være positive og velmente, men av og til dukker det likevel opp klager eller misnøye med noe. Det beste man kan gjøre er å ta tak i situasjonen, på en saklig og serviceinnstillt måte. Husk at Facebook er offentlig, og at det sjeldent lønner seg å ta en diskusjon i offentligheten. Oppstår det en kjedelig sak som krever oppfølging, svar f. eks: “Hei, dette var beklagelig. Vi har sendt deg en melding og håper du kan hjelpe oss å rydde opp i dette. – Hilsen xxx”. Da ser andre at du faktisk rydder opp, og du har snudd noe negativt til noe nesten positivt. Opplever du at det publiseres rasisme, sjikane, angrep og lignende kan du skjule kommentaren og rapportere den til Facebook.

6. Ikke tro at målgruppen din er riktig – Bruk fanen “innsikt” for å se hvem som faktisk engasjerer seg

Mange har en oppfatning av hvem man bør henvende seg til. Men er den riktig? Innsikt-fanen gir nettopp det – innsikt. Her kan du se hvem som engasjerer seg, når de gjør det og ikke minst hva de engasjerer seg i. Her er det mye å lære!

7. Ikke spons innlegg som gjør det dårlig – Sett pengene dine på de som gjør det bra

Disse innleggene vil ha mye bedre forutsetninger til å spres til mange fordi folk engasjerer seg. Får du ikke reaksjonen du håper på, prøv å gjøre innlegget ditt mer interessant. Kanskje bilder eller video er det som mangler? Eller kanskje du bør spisse teksten din? Husk at det som gir nytte engasjerer bedre.

8. Ikke driv med spam – Skriv heller noe som kunden din vil lese

Man skal være aktiv, men om det blir for mye av det gode kan dette virke mot sin hensikt. Lag deg gjerne en plan på når du skal publisere innlegg, og hva slags innhold du skal ut med.

9. Ikke bruk bedriftssiden som din personlige profil – Vær på jobb

Husk at du er på jobb. Ikke legg ut noe som bedriften som helhet ikke kan stå inne for, og ikke legg ut personlige ting. Dette egner seg best på din private profil.

10. Ikke vær kjedelig – Bruk bilder og video

Vi elsker bilder og video! Har du det, bruk det! Har du det ikke – skaff det. Mange studier, samt vår egen erfaring, tilsier at bilder og video skaper mye større engasjement enn tekst alene. Har du en smarttelefon med et godt kamera kan dette være godt nok for både bilde- og videoproduksjon.

Lykke til med å få mer ut av Facebook-siden din!