Dette bør du tenke på dersom du har en gründer i magen. Katherina satser globalt, og har nådd USA med Brassybra.
Katherina Børve og mannen Jan Roger Svenning har satset taket på boligen sin for å investere i brystteip-ideen. Det hele startet etter et vondt møte med gaffateip under brudekjolen. Katherina trosset all tvil og ”gutsa” på med det som startet som en liten hobby. Verden manglet en brukervennlig brystteip i lekker innpakning som var bra for huden. Glem teiprullen som kjendisene har sverget til. Den nyetablerte bedriften fra Stjørdal på god vei inn i USA.
– Det koster ingenting å sjekke ut om du har noe å satse på. I mitt tilfelle fant jeg ut at produktet mitt ikke fantes. Ikke hør på nei-menneskene rundt deg, men stol på ideen din, og omring deg med folkene du trenger, sier hun.
Få veiledning
Katherina er hudpleier og mannen sykepleier. Kompetansen deres kommer godt med, men å drive bedrift har de ingen erfaring med. På selveste kvinnedagen, 8.mars, var selskapet oppe å gå. Med på laget har de både Proneo og Innovasjon Norge, mens Tandem Reklame har hjulpet dem å designe logo og profil som passet konseptet.
– Oppsøk folk som har gjort dette før, kom deg inn i et gründermiljø og søk bedriftsrådgivere om hjelp. Vi lærer noe hver dag, og vi lærer av feilene vi gjør, sier Katherina.
De har fått god bistand til håndtering av patentsøknader og regnskap. Katherina og Jan Roger deltar på bedriftskurs og tilegner seg stadig ny kunnskap. Som mange før dem, har de prøvd å gjøre alt selv.
– Du skjønner fort at enkelte ting må du leie inn kompetanse på, og du må ikke være redd for å spørre om hjelp. Jeg gjør mye av markedsføringen selv, tegner og håndterer media, men det å få hjelp til å designe den riktige produktidentiteten løfter kvaliteten ytterligere. De betyr mye å få fram dine verdier og tanker på en profesjonell måte, sier hun.
Oppsøk markedet
Uten å ha nettverk i USA, har Brassybra klart å få utenlandske bloggere til å skrive om produktet sitt. Det ultimate målet er at Kim Kardashian tar i bruk norskdesignet og hudvennlig brystteip. Systematisk jobbes det med nettsiden, Instagram, Youtube, Pintrest, Facebook, Polyvore og blogg.
– Det er god gammeldags dørsalg som må til, bare at salget har flyttet seg til nett. Vi har solgt skinnet før bjørnen er skutt, men har klart å nå fram helt til Bermuda. Vi har en blogger i USA som skriver om produktet vårt og interessen har blitt stadig større. Vi jobber direkte mot profilerte brukere på ulike medier, og tar direkte kontakt med dem. 99,9 prosent sier ja til å teste. Tilbakemeldingene er positive.
Innenlands har de fått omtale i aviser og kvinnebladet KK. Den litt rare ideen til Katherina viser seg å ha et stort potensiale, og med skrekkblandet fryd ser de at produktet er på god vei. Det selger.
Ta steget
Det er alt for mange som møter nye ideer med en lunken mottakelse, men Katherina lot seg ikke stoppe. Støtten fra ektemannen har betydd alt for å tørre å satse for fullt, og samarbeidet er godt i den nybakte familiebedriften.
– Hvis man vil noen ting, så kan man ikke sitte og vente på at noen oppdager bedriften din. Du må ut og spørre. Oppsøk forhandlere, spør om problemene de har med sine produkter, kartlegg hva som finnes. Ja, det koster å satse. Vårt neste steg er å få på plass egen shippingbase i USA for å få ned leveringstiden, men vi er trygge på at produktet vårt er bra og har stor tro på at dette skal gå, forteller de.
Skapertrangen har Katherina forøvrig kjent på en stund. Da hun var liten lagde hun spilledåse av en walk-man, og hun trodde hun fant opp matboks med kjølelement før hun oppdaget at det allerede var på markedet. Nå står hun her med et egendesignet nisjeprodukt. Flere år med prøving og feiling har ført fram.