Med respekt, og litt galskap

Stjørdalsbryggeriet blander god tradisjon med særegen signatur. Her finner du mennene som nylig hentet internasjonal heder for sin kaffeporter «Hausten».

Halvard Andresen ga slipp på livsverket sitt, Maskon, og startet et nytt kapittel i en bransje han ikke visste noe om.  – Vi etablerte oss i grevens tid. Det var rundt 30 medlemsbedrifter i bryggeriforeningen når vi gikk inn, nå er det godt over hundre, forteller Halvard.

Ikke plass til alle

Her mottar Halvard Andresen og bryggerimester Mikael Slettedal gull for sin kaffeporter ”Hausten”. (Bilde: Nordic Beer Challenge)

Det er ikke plass til alle i butikkhyllene, og det er krevende å tjene penger. Halvard hentet inn Mikael Slettedal, og det er han glad for. – Jeg trengte noen som kunne faget. Mikael har brygget på hobbybasis i lang tid. Han er dedikert, kan hipsterspråket, og har skolert seg til diplombrygger. Gründerfelle nummer én er å starte opp alene og tro at du kan alt. I realiteten handler det om å knytte til seg dyktige mennesker som kan det du selv ikke kan, sier han.

På Hjelseng gård i Stjørdal ble det brukt 5,5 millioner kroner før det første ølet ble tappet, uten referanser å vise til, og uten erfaring med hverken dagligvare eller utelivsbransjen. – Det viktigste er å lage god kvalitet. Jeg har mange ideer, men jeg må ha Mikael til å omsette dem til godt øl. Vi har erfart at en må ha noen tradisjonelle øltyper i repertoaret, for så å kunne skille seg ut med noen helt spesielle smaker som rabarbraølet Rabagasten og Kaffe-porteren. Til mat- og bryggerifestivalen i Trondheim gjorde vi et stunt og brygget agurksaison, sier han.

Festivalen ble en suksess

De solgte 5000 halvlitere, hvorav 1500 glass med agurkøl. Ølen deres har fått plasser i flere butikkhyller, fått innpass hos utelivsbransjen og på vinmonopolet. De jobber med eksportavtaler, og nylig gikk de til topps for kaffeporteren sin i internasjonale Nordic Beer Challenge 2016 i København. Her vurderte 19 fagdommere 300 øl fra 20 land. I kategorien «Porter» ble det altså gull til lille Stjørdal. – Vi vet at vi må selge for å kunne overleve, sier Halvard.

Med respekt for tradisjoner

Det har lenge ligget i lufta, men er det først nå etter flere års erfaring, de velger å lansere sin versjon av maltølet fra Stjørdal.

– Vi har stor respekt for Stjørdalsølet, og har samarbeidet med bryggere som har laget dette i generasjoner. Vår versjon heter
Okkelberg. Maltet kommer fra gården Krislok i Skjelstadmark og er tørket av Jon Krislok, sier han. De første leveransene skal eksporteres til USA, Sverige og Finland. – Amerikansk fagpresse har vist enormt interesse for Stjørdalsølet, og vi er spente på responsen fra markedet, sier Mikael.

Øltyper: Stjørdalsbryggeriet har allerede utviklet et bredt sortiment, og er hele tiden på jakt etter nye smaker.

På hugget

– Vi har jobbet enormt mye. Det er ingen romantiske forhold rundt det med ølbrygging, men knallhardt arbeid. Jeg har aldri jobbet så mye i hele mitt liv, sier Andresen.

Halvard har satset mange millioner kroner fra egen lomme, nå er tiden inne for å prioritere markedsføring. Salgsvolumet skal øke.

– Ølet vårt må skille seg ut, også på etiketten. Det skal være den flasken kunden foretrekker å plukke i butikkhyllene. På samme linje som ølbrygging, er grafisk design et håndverk. Vi gjorde grundig research og var innom 4-5 reklamebyrå før vi tok et valg, og er veldig fornøyd med resultatet.