Hvordan selge hyttetomter?

Hyttetomta er så mye mer enn arealene du kjøper. Les hvordan Meraker Brug AS har nådd ut til markedet og opplevd rekordsalg.

Jakob Haugen selger opplevelsen og mulighetene området tilbyr. De siste tomtene i det nyeste hyttefeltet i Fagerlia i Meråker ble utsolgt på rekordtid.

– Vi selger ikke bare tomtene, men lysten til å komme til Meråker. Hvis vi klarer å formidle at dette er en bra plass å ha hytte, så det en enkel jobb å finne en tomt til kjøperen, sier Haugen.

I området rundt alpinsentret i Fagerlia er det satt opp nær 200 hytter på tomter som Meraker Brug har solgt. Nye felt er under planlegging, og ny nettside er i stadig utvikling.

– Vi lanserte en egen nettside for området i Fagerlia som vi har fått gode tilbakemeldinger på. Hytteeierne setter stor pris på en profesjonell side med god informasjon, flotte bilder og tekst fra området. Det er også viktig å ha et profesjonelt redskap på plass for kunder som vurderer å kjøpe hyttetomt hos oss, sier han.

Markedsføring på nett

Meraker Brug har også opprettet en egen Facebookside for Fagerlia der det legges ut nyttig informasjon, deles innlegg fra andre sider i området og artikler fra egen hjemmeside. Innlegg sponses for å nå ut til et enda større publikum.

– Vi opplever at hytteeierne og bygdefolk er stolte av området, og deler innleggene videre med sine venner, sier han.

Fagerlia er mer enn en ren salgsside for hyttetomter. Her finner du intervjuer med hytteeiere, bilder som viser den herlige utsikten i alpinanlegget, tekster om andre tilbud i nærområdet som du kan oppleve sommer og vinter.

(Saken fortsetter under bildet)

Fagerlia: Jakob Haugen med sine to hunder på toppen av Fagerlia i Meråker. Her har han uhindret utsikt mot Fonnfjellet og Skarvan- & Roltdalen Nasjonalpark.

– Vi har reklamert for naturen, jakt og fiske, alpinanlegget og flott preparerte skiløyper i mange år, men nå presenterer vi det i en bedre pakke som er tidsriktig og har et profesjonelt design, forteller Haugen.

Gode ambassadører

Han er selv administrator på Facebooksiden, og er rask til å dele innlegg fra andre aktører som viser flotte opplevelser og omgivelser i bygda.

– Hvis vi alle er flinke til å gjøre sitt beste for å vise fram det gode vi har å tilby, kan vi bidra til vekst. Hyttebyggingen betyr mye for lokalmiljøet, og har ringvirkninger for bedrifter i området. Vi har en del å gå på, men det har skjedd mye positivt på dette området i det siste, sier han.

Fornøyde hytteeiere er gode ambassadører. Trives de, anbefaler de andre å bygge her. Utvikling av tilbud og aktiviteter virker også positivt på hyttesalget.

– Du kan ikke ta det for sikkert at folk vet hva du har å tilby. En av våre nye hytteeiere fra Trondheim var på tur i Sverige, og oppdaget flomlyset i alpinbakken da han var på vei hjem igjen. Han syntes det var så fint at han kjørte oppom Fagerlia, dagen etter handlet han hyttetomt av oss, sier Haugen.

Han understreker viktigheten i å formidle opplevelsene området kan by på, og ofte er det lurt å innhente profesjonell hjelp for å presentere en best mulig innbydende og salgbar pakke.