Gikk fra bra til Brilliant

Slik briljerte Brilliant med omprofilering. Navnefest med boller og kake ble kronen på verket da femåringen skiftet brand fra bra til enda bedre.

Lekent og lett. Forventning ble skapt. Spenningsvideoer som skulle bygge opp mot en bestemt dato. Ingen fikk vite hvilke endringer som var på vei, men alle forsto at noe kom til å hende. Selskapet skiftet eierstruktur. Nytt navn og profil måtte på plass. Men hvordan toppe det som allerede var bra? Det ble ikke bare peanøtter å fikse dette. Fra å være Peanuts til å bli noe nytt, måtte de opp ett hakk, og datoen for navneendringen var satt.

Finne identitet
Egen snapchatgruppe ble opprettet internt for å starte idémyldring. Kjært barn har mange navn, men bare ett skulle få plass i nåløyet. Brilliant er IT-selskapet som tenker utenfor boksen, står oppå boksen, og jobber mye likt et reklamebyrå. I starten prøvde de å gjøre mesteparten selv. Forslaget de først trodde holdt mål ble forkastet.

– For at omprofileringen skulle bli brilliant, trengte vi hjelp fra et byrå. Et navn er ikke bare et navn og en profil er ikke bare en profil. Du skal kunne leve opp til det. Alle bør fornye merkevaren sin med jevne mellomrom. Det holder ikke å bare skifte ut til noe uten å tenke over hvorfor. Gjør noe mer ut av det, og legg nok penger i jobben, sier daglig leder Wenche Lie- Pedersen.

Gjennom fem videoklipp ønsket de å bygge opp spenningen uten å floppe lanseringsdagen. De visste ikke helt hva de skulle være, men arbeidet med å finne sin nye identitet var i gang. Det kom mange idéer og de beste navneforslagene ble tatt med videre til styrerommet. Selv om ett av kriteriene var et domene som ikke var opptatt, endte de opp med å forhandle frem en pris for å få kjøpt navnet de virkelig ønsket. Tandem reklame fikk oppgaven å lage grafisk profil som sto til de høye forventningene.

Annerledes magi
Brilliant er IT-selskapet som skiller seg ut, og som liker å være annerledes. Her skapes magi på jobben, og selskapet har for lengst forstått at IT handler om mennesker, ikke bare koder og kabler. Visjonen er å revolusjonere arbeidsplasser med løsninger som gir en enklere og effektiv hverdag.

– Vi er opptatt av en god bedriftskultur og jobber mye med dette. Hvert år har vi firmatur for alle ansatte til utlandet. Vi arrangerer interne konkurranser og tar vare på hverandre. Vi trener sammen, klatrer og arrangerer LAN med gaming på kontoret i helger, forteller markedsansvarlig Robert David Olsen.
De 25 ansatte er håndplukket etter personlighet.
– Det er for mye bortkastet tid som går i å grue seg til arbeidsdagen. Derfor prøver vi å skape et miljø der det skal være artig å være på jobb, hver dag. Ansatte som har det bra, gjør en bedre jobb, sier Wenche.
Selskapet har bedrifter som Hurtigruten, Bodø kommune og Sparebank1 på kundelisten.
– Vi jobbet mye med brandingen vi hadde før. Vi var aktive i sosiale medier og nå skulle vi løfte dette enda ett hakk. Vårt kreative miljø jobber godt sammen, og mye av arbeidet er selvgjort. For å skape en wow-effekt med én gang, sto vi ovenfor en vanskelig oppgave vi ikke kunne klare på egen hånd, sier Lie-Pedersen. Å la andre komme inn å hjelpe bedriften ble suksess.

Ikke glem driften
Det er fort gjort å bruke penger på omstilling, så legg mer i det enn bare et lite gjennomtenkt navnebytte og ny logo råder folkene i Brilliant.
– Du må ha fokus på ”business as usual”. Det er viktig å tjene penger i prosessen. Vi forsto at vi måtte delegere, og la mye arbeid i fanget på Tandem reklame og fotograf Eir-Jørgen Bue. Du er nødt om å stole på andre, for du klarer ikke gjøre alt selv, forteller Wenche.
Navnet og logoen ble holdt hemmelig for alle inntil den store dagen. Lanseringsdagen fikk de ansatte se filmklippet som presenterte logoen, og de kom inn på kontoret til nytt skilt på veggen. ”Brilliant, magic at work” .  Deretter dro Brilliant på besøk til sine største kunder på ”navnefest” og serverte boller og kake med den nye logoen på.
– Vi har fått applaus og gode tilbakemeldinger på lanseringen vår både fra kunder og konkurrenter. Når du gjennomfører en slik prosess må det være effekter, og du må ta hensyn til at vi lever i en digital verden. Det koster. Du kan ikke spare deg til suksess, men heller øke topplinjen og jobbe hardere for å få det til, sier Wenche.
Wenche og Robert råder bedrifter til å skape bevegelse internt for å få ansatte til å være med å dra lasset. Brilliant har jobbet mye med hvordan de skal klare å leve opp til sitt nye navn. Lista er lagt høyt.