Å få utviklet en nettside er en stor og viktig investering. Her er 5 tips til hvordan du skaffer deg en nettside som fungerer for deg.
1. Gjør et grundig forarbeid!
Vi anbefaler å starte med en workshop hvor du i fellesskap med din nettsideleverandør avklarer en del viktige forutsetninger: Hva ønsker du å formidle? Hvilke målgrupper ønsker du å nå? Hvilke handlinger ønsker du at besøkende på nettsiden din skal utføre? Det bør også vurderes hvordan disse handlingene skal måles i etterkant. For enklere nettsider kan et godt oppstartsmøte være tilstrekkelig, men også da vil det være lurt å tenke igjennom disse spørsmålene på forhånd.
2. Engasjer deg i designprosessen, og lytt til fagfolk!
Designprosessen er en spennende fase. Gjør gjerne litt research i forkant og dann deg noen tanker om hva slags stil du liker og ikke liker. Da har webdesigneren noe å ta utgangspunkt i. Samtidig er det viktig at profesjonelle designere får handlingsrom, og ikke minst får mulighet til å rådgi om trender og viktige forutsetninger for et godt webdesign. I dag skal et design fungere på mange ulike enheter og skjermstørrelser, og man må forholde seg til regler knyttet til universiell utforming. Dette vil en seriøs leverandør kjenne til og ta hensyn til når nettsiden designes og kodes opp.
3. Gi nettsiden liv, fokuser på godt innhold!
En god teknisk løsning er viktig, men innholdet er selve sjela som gir nettsiden din liv. Her er det viktig å forankre identiteten til bedriften din. Har du en logo som vil fungere godt også på nett? Har du gode bilder eller kanskje også videoer som kan visualisere det du ønsker å formidle? Når det gjelder teksten er det viktig at budskapet er tydelig og enkelt å forstå, og husk at den også bør være tilpasset søkemotorene, slik at nettsiden din blir godt synlig ved søk på nettet som er relevante for din bedrift. Her kan det være lurt å koble på noen gode hjelpere: Et reklamebyrå hjelper deg med logo og profil, en webredaktør kan bistå deg med tekstproduksjonen og gode bilder tatt av en profesjonell fotograf vil være prikken over i’en på nettsiden.
4. Det er når nettsiden er publisert at jobben starter!
Når nettsiden er designet og kodet ferdig, innholdet er på plass og den er publisert på sitt riktige domene, da starter den virkelige jobben. Mange tror at det største arbeidet er gjort når man bare får nettsiden live, men det stemmer ikke. Hvis du virkelig ønsker å få utbytte av nettsiden din, bør du følge med på hvordan den presterer. Hvor mange besøkende er innom? Hva klikker de på? Hvor kommer de fra? Gjør de det du ønsker at du skal gjøre (som du avklarte i workshopen)? Når du begynner å få erfaringstall har du et godt grunnlag når det skal gjøres videre justeringer av design og innhold. Det finnes mange verktøy for å overvåke nettsiden sin, det vanligste er Google Analytics som vi setter opp på alle nettsidene vi leverer uten ekstra kostnader. En enklere måte å få oversikt over besøkstrafikken på er å bruke utvidelsen Analytify som gir deg tilgang til trafikken i kontrollpanelet.
5. Forny nettsiden din jevnlig!
En nettside må videreutvikles og jobbes med. Nettlesere og enhetene som en nettside skal vises på utvikler seg raskere og raskere. Det er derfor viktig å optimalisere både design og kode regelmessig. Vi anbefaler derfor å vurdere et redesign eller videreutvikling hvert annet år, litt avhengig av hvilken løsning du har. Vi tar gjerne en uforpliktende prat for å rådgi deg med tanke på hva som kan være aktuelle tiltak på nettopp din nettside.
Artikkelen ble første gang publisert 04.06.17 av Tandem Reklame i samarbeid med Smart Media.
Artikkelen ble sist oppdatert 27.04.2018.