T-magasinet-liten.png

Fjellset gård

Vil gjøre drømmen om til levebrød

Tilbake i 2014 fikk Siw og Dag Rune tilbudet om å kjøpe to Skotske høylandsfe, noe de ikke kunne takke nei til.

Et par år senere flyttet de inn på Fjellset gård i Kopperå. Nå har flokken vokst til over 35 kyr, og deres drøm er å kunne gjøre dyreholdet om til levebrød.

Tilbake i 2014 fikk Siw og Dag Rune tilbudet om å kjøpe to Skotske høylandsfe, noe de ikke kunne takke nei til. Et par år senere flyttet de inn på Fjellset gård i Kopperå. Nå har flokken vokst til over 35 kyr, og deres drøm er å kunne gjøre dyreholdet om til levebrød.

Den skotske rasen er ikke som kyr flest. De er svært sosiale, og spiser alt de kommer over av planter. Det er én av grunnene til at kjøttet får så god smak. De som driver storskala, fôrer dyrene med kraftfor, så de skal vokse raskt. De langhårede skottene vokser langsomt, som gjør at kjøttet får en helt annen marmorering. Og det er jo der den gode smaken sitter.

– De får minimalt med kraftfôr, og beiter av vekstene rundt innsjøen Fjergen hele sommerhalvåret. De spiser alt de kommer over av vekster; skudd, granbar, selje, bark og gress, forklarer Siw.

 

Vi måtte grave frem identiteten

Det at én av de skal kunne leve av kjøttproduksjonen på heltid, er grunnen til at de oppsøkte oss på Tandem. De ønsket hjelp til å skape en merkevare – og dermed få produktene ut på markedet. Vi startet å legge en strategi

 

Null fiksfakserier – enkelt og greit

Vi fant raskt ut at det ikke var noe «fiksfakserier» med Siw og Dag Rune. De er flittige folk, med høy arbeidsmoral og med en genuin omsorg for dyrene sine. De driver på ekte vis, med ekte dyr, i ekte rå natur. Målet er aldri å drive storskala kjøttproduksjon. De ønsker å selge produktene via lokale gårdsutsalg, til restauranter og butikker i dalføret. Til de som er opptatt av kvalitet, fra lokale produsenter.

 

Gjøre ord om til design

Den visuelle identiteten ble designet ut fra de strategiske valgene i fase 1. Den har fått et enkelt og røft uttrykk. De gjenkjennbare hornene har fått hovedrollen i logoelementet, og en tradisjonell fargepalett ble byttet ut med naturmaterialer.

Logoen er stram, røff og grafisk. Logoelementet inkluderer de særegne hornene og rufsete kanter for den lodne pelsen. Fargepaletten er basert på naturlige materialer fremfor valgte farger. Det gir stort spillerom for videre bruk.

Eksempel på emballasje. Grafiske elementer, tydelige fonter og de gjenkjennbare dyrene spiller på lag om en helhetlig og gjenkjennbar identitet.

 

– De får minimalt med kraftfôr, og beiter av vekstene rundt innsjøen Fjergen hele sommerhalvåret. De spiser alt de kommer over av vekster; skudd, granbar, selje, bark og gress, forklarer Siw.