T-magasinet-liten.png

Slik får de kabalen til å gå opp

Når 800 biler kjører inn og ut av Sandfærhus Parkering i døgnet, gjelder det å stokke dem i riktig rekkefølge.

Du tenker kanskje ikke så nøye over det når du overlater bilen din før du setter deg på flyet. Det skal fungere fra du gir fra deg nøklene til du setter deg i bilen og kjører hjem igjen. Minibussen skal stå klar, og skysse deg til avgang, og være på plass ved ankomstterminalen når du er på vei tilbake. Er det kaldt, skal du få tilbake bilen isfri og lun. Det er ikke bare du som har vært ute på reise. Bilen din har antageligvis blitt flyttet flere ganger, for så å havne fremst i rekken akkurat når du kommer hjem igjen. Det har tatt år å bygge opp en logistikk som de fleste av oss ikke tenker over, men som gir oss det lille ekstra. Sandfærhus vil ikke røpe hemmeligheten som bidrar til at selskapet omsetter for 45 millioner kroner og håndterer 80 000 parkeringer i året. Men servicen står i høysetet for at du skal få en behagelig start på reisen din, og uten at det går ut over lommeboka.

– Reklamen skal få kunden til å komme hit, men sannhetens øyeblikk er i det øyeblikket kunden kommer til oss. Vi må levere varene uansett vær og føreforhold, sier daglig leder Svein Håve.

LOGISTIKK: Det er en imponerende logistikk som utføres. Nøkler og biler sorteres ut i fra når flyene lander.

Bilene blir parkert etter hvor lenge de skal stå der. I en slags fletting eller magasin. Fra kontoret følges det med om flyet er i rute. Om vinteren er det spesielt viktig å være i forkant, slik at kunden slipper å måtte skrape is av ruta og sette seg inn i en kald bil. Noen ganger trenger bilen din også starthjelp for å få kabalen til å gå opp, og at du skal være fornøyd når du kommer hjem.

– Vi må hele tiden være i forkant, og hente inn opplysninger fra kunden. Du kan enkelte dager ha 3-400 nøkler som skal registreres med navn, returtidspunkt, eventuelle tilleggsopplysninger og prosjektnummer, sier Håve.

Nylig investerte de i et forbedret datasystem. Systemet gjør at vi henter inn noen sekunder hver gang en bil registreres. I løpet av et år blir det mye tid spart på en slik effektivisering. Det startet med penn og blokk. Biler ble skrevet inn på en side, og ut igjen på neste. Det har gått fra 200 parkeringsplasser til 1900 her på Værnes i løpet av de straks 20 årene bedriften har eksistert. Med elbiler, har de fått en ny utfordring. Også her gjelder det å være i forkant, og snart må de inn med mer strøm og ladepunkter. Antall elbiler som parkeres har eksplodert. Stadig flere benytter seg av tilleggstjenestene. Det er lettvint for kundene å få utført slike jobber når de er ute på reise. For Sandfærhus betyr det at de må ha kontroll på nøkkelen når bilen flyttes fra den ene tilleggstjenesten til den andre. Enten det er en lakkskade, antirustbehandling eller skånsom vask med svamp og shampo som utføres, må bilen plasseres riktig før kunden kommer tilbake fra reise.

HENGER MED: Oppstillingsplasser for el-bil ble fort en nødvendighet.

– Sandfærhus Bilpleie vasker over 3000 biler manuelt i løpet av et år, og i fjor hadde de cirka 300 antirustbehandlinger. Vi kjøper tjenestene der og selger dem videre uten påslag sier Håve

Arbeidsstokken ser ut til å trives, og tilbakemeldingene på servicen er god. Selskapet har åtte eiere, og  7 av dem jobber ved bedriften. Totalt er de 48 medarbeidere, og opptil 14 personer på jobb samtidig.

– Den store Åge Aleksandersen helga, da han opptrådte i Royal Albert Hall, hadde vi en rimelig hektisk helg på jobb. Torsdag og fredag var det stor tilstrømning, og den påfølgende  søndagen var det 600 returer og 200 biler inn, forteller Håve.

De reisende er forskjellige. Noen er sjelden på reise, mens andre er stamkunder.

– Det er hele tiden utfordringer vi må løse. Vi er nødt om å henge med, og for oss gjelder det å ha orden på logistikken, sier han.

EN GOD START PÅ REISEN: For Sandfærhus Parkering handler det om å yte service på et unikt nivå, og dermed skape gode opplevelser både før, og etter reisen.